Excessive Media Ownership and
Its Potential Threats to Democracy:
A Comparative Analysis

Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle’

I. Introduction

In modern democracies we find more and more channels of communication held
in fewer hands. As evidenced by the historic development of large European media
conglomerates, such as News International, Bertelsmann, Hachette, and Fininvest,
the tendency for media firms to expand and diversify is not new.? This tendency
has been on the rise in Europe, Israel and North America during the 1990s when
we witnessed major transactions and mergers that increased the power of a few
media tycoons in the major countries of the world.

The process had started some thirty years ago. When we look at the western
world we can discern a pattern that developed during the late 1960s—early 1970s,
that big conglomerates buy up the media. In 1958, the three largest Canadian news-
paper chains — Southam, Thomson, and the Toronto Sun — controlled about 25
percent of daily circulation. By 1970, this figure reached 45 %. The 1970s and
1980s saw the most astounding media buy-outs of the century, usually by highly
diversified conglomerates looking to expand into “infotainment”, information, and
news. In 1980, the three largest paper chains in Canada controlled about 57 % of
the market. The extraordinary consolidation in media ownership continued with

1 Stefan Seiterle wrote the first draft of the last section of this article dealing with Ger-
many. Prof. Cohen-Almagor thanks him for his kind cooperation, and to Bob Franklin for his
comments on an earlier draft. Further gratitude is made to Louise Bourgeois, Stefaan Ver-
hulst, Enn Raudsepp, Anne Taylor, Moshe Negbi, Sam Lehman-Wilzig, Joe Magnet, Dan
Caspi, and Ross Perigoe for providing him with pertinent material. Gratitude is also ex-
pressed to Eli Dunker for his excellent research assistance.

2 Gillian Doyle, “Regulation of Media Ownership and Pluralism in Europe: Can the Euro-
pean Union Take Us Forward?” Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, Vol. 16, Nos.
2-3(1998), p. 451.

3 Cf. Serge Robillard, “Vers une nouvelle reglementation europeenne”, La Concentration
dans les medias, Numero 1, Quebec: Universite Laval, Centre detudes sur les medias, De-
cember 1996, pp. 25 —33. In Italy, Prime Minister Silvio Berlusconi owns the three commer-
cial broadcast networks. Obviously he also has influence over the content of the three govern-
ment-owned networks. The result is effective control over news programs.



438 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

even greater frenzy in the western world as the 1980s drew to a close with the
merger of Warner Brothers and Time Inc. (now called Time Warner Inc.); Rupert
Murdoch’s $3 billion purchase of Walter Annenberg’s Triangle Publications;* the
decision of Gulf & Western (now called Paramount Communications Inc.) to con-
centrate on planetary media ownership; and Maclean Hunter’s takeover of Selkirk
Communications Ltd. This rapid concentration in media ownership was aided by
conservative governments that embraced the principles of deregulation and privat-
ization, including major funding cuts to public broadcasting throughout Europe,
Britain, Canada, and the United States. As the buying spree continued unabated,
less media corporate conglomerates own and control most of the world’s major
newspapers, magazines, broadcasting stations, book publishers, movie studios, and
record and videocassette industries. In August 1995, Walt Disney Co. spent $19
billion in the second largest takeover in United States history acquiring the ABC
television network. The next day it was announced that Westinghouse Electric
Corp. had purchased CBS Inc., for $5.4 billion. A month later, Time Warner Inc.
took over Turner Broadcasting System in a $7 billion stock transaction.’ In 1996,
the two largest radio chains owned 115 stations. In 2003, those two own more than
1,400. In effect, three companies own half the stations in America, delivering a
homogenized product that neglects local news coverage and dictates music sales.®

In Canadian television, five corporations reached 62 % of viewers in 1993. In
the cable industry, three companies had 68 % of the audience, up from 36 % in
1983. In radio, with 479 stations, ten companies controlled 55 % of the revenue
share. In magazine publishing, the largest eight publishers controlled 52 % of cir-
culation in 1993-94. As for the press, the Southam-Hollinger chain alone con-
trolled 43 %, Thomson 12 %, and the Toronto Sun chain 11 %.” In comparison, the
largest newspaper chain in the United States has about 10 % of national circula-
tion, and the top radio station owner has about 1 percent of the stations.®

4 Murdoch inherited a single newspaper in Australia 50 years ago and through fearlessness
and determination built an empire. In Britain and the United States he took on unions and
politicians to establish himself in print and television arkets with entrenched players. The
Australian-born Murdoch changed his citizenship, becoming an American to get around rules
barring foreigners from owning broadcast outlets. Now his News Corp. includes an unparal-
leled worldwide satellite-TV operation. Cf. Johnnie L. Roberts, “The Rupert rules”, News-
week (2004) http://msnbc.msn.com/id/3606171.

5 Joyce Nelson, Sultans of Sleaze, Monroe, Maine: Common Courage Press, 1989,
pp- 63 —64; James Winter, Democracy’s Oxygen: How Corporations Control the News, Mont-
real: Black Rose Books, 1997, pp. xxiii, 3— 11. For further discussion on the American scene,
see Marsha Cohen, “Media Ownership and Conglomerization and Their Impact on A Free
Press: How conglomerate-owned outlets reflect bias in their coverage of media mergers”,
paper presented at the National Communication Association Annual Conference, Miami
Beach (19-23 November 2003); http://www.fcc.gov /; http://mediaaccess.org/.

6 William Safire, “The great media gulp”, New York Times (22 May 2003), p. A33; William
Safire, “On media giantism”, New York Times (20 January 2003), p. A19. For further delib-
eration, see “Is big media bad?” Newsweek (2004), http://msnbc.msn.com/id /3606172.

7 Winter (op. cit. fn. 5), p. 3.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 439

Freedoms of expression and of the media do not imply the freedom to own an
unlimited number of communication organs. On the contrary, these freedoms con-
tradict one another; unrestricted capitalism in the form of either cross-ownership
or excessive ownership of media organizations negates free expression and free
media. Excessive media ownership might hinder pluralism of ideas, creating a
media market that is tightly controlled by a few decisionmakers who use their
power and influence to project views that conform to their partisan interests.

The aim of this essay is to examine the issue of ownership, which is frequently
mentioned as a prime concern by Canadian and Israeli critics of their media. In
both countries the issue is excessive and cross ownership of the media by a small
number of people who control the print press and the electronic press. Both coun-
tries are democracies with strong emphasis on free expression and freedom of the
press. In both democracies the concept of the public’s right to know prevails. In
both we find a shrinking group of rich and influential people who control the me-
dia. Economic interests are interwoven with political interests. In both countries
media scholars voice growing concern regarding the possible clash between public
interests and the narrow interests of the media barons. At present, the major player
in the Canadian media, CanWest, is interested to invest in the Israeli media market.
I shall first review the press industry in each country and then reflect on the broad-
casting industries. With regard to broadcasting, both countries have publicly
owned stations as well as private stations. Both are concerned with the size of their
audiences, and rating considerations constitute a major factor in program produc-
tion and planning, although somewhat less so in the public sectors. It is argued that
excessive media ownership undermines free journalism and the projection of di-
verse opinions, and it provides avenues for partisan, partial interests. Finally, I
shall make some pertinent observations regarding Germany and its media market.
It is noted that a former Israeli businessman, Haim Saban, is invested in the Ger-
man media and presently interested in the Canadian media.

II. The Canadian Market

1. The press industry

There is a growing concentration of media ownership in the hands of few. In
1958, the three largest Canadian newspapers controlled about 25 % of daily circu-
lation. By 1970, this figure reached 45 %. In 1980, it was about 57 %. If we look at
the number of independent dailies, we can discern a rapid decline during the past
twenty years. In 1970 there were 45 independents, in 1980 there were 29, and in

8 Robert G. Picard, “The Experience of the United States and Its Implications for Cana-
dian Policy”, in La Concentration dans les medias, Numero 1 (Quebec: Universite Laval,
Centre detudes sur les medias, December 1996), p. 20. For information about Hollinger, see
generally http://www.hollinger.com/.

29 Jahrbuch fiir Recht und Ethik, Bd. 12 (2004)



440 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

1996 only 14 of the 104 dailies were independent.” Through their holdings, by the
late 1990s Conrad Black controlled 60 %,'° Thomson 12 %, and the Quebecor-Sun
chain more than 11 % of the market."' Black published sixty newspapers out of
106 dailies, including all the newspapers in the provinces of Saskatchewan, New-
foundland, and Prince Edward Island.'> The Thomson empire — one of the largest
communication companies in the world — controlled the prestigious Globe and
Mail and seven other newspapers.'* Thomson was also the second largest owner of
newspapers in the United States with over 140 dailies and weeklies.'* In the mid-
1990s, the owners of Thomson decided to shift their interests from the print to the
electronic media. Other major players were Sun media with 15 dailies and Quebec-
or with four tabloid dailies and eight percent of national circulation. Pierre Karl
Peladeau, chief executive of Quebecor Inc., was the owner of this very successful
chain comprised of Le Journal de Montreal, Le Journal de Quebec, the Sher-
brooke Record, and the Winnipeg Sun. 15

Concentration of the print media is magnified within Canada’s regions. During
the mid-1990s, in eight of Canada’s ten provinces, one publisher controlled at least
56 percent, and sometimes 100 percent of newspaper circulation.'® With the nota-
ble exception of Le Devoir, all the dailies in Quebec were part of three chains
owned by Conrad Black, Paul Desmarais (Power Corporation which controlled six
percent of national circulation. Desmarais sold his shares in Southam Inc. to

9 Chris Cobb, “Black’s newspaper shopping spree heightens concerns”, The Ottawa Citi-
zen (28 May 1996), Business section, front page. Available on http://www.ottawaciti-
zen.com/.

10 R. Emmett Tyrrell, Jr, “A coalescing new world of ideas”, The Washington Post
(4 December 1998), part A, p. A18; David Taras, Power and Betrayal in the Canadian Media,
p. 18. Don Townson argues that Black’s newspapers account for “over 40 percent” of Cana-
da’s total circulation. See D. Townson, “Toronto’s Bloody Newspaper Wars”, Columbia Jour-
nalism Review (July — August 1999), p. 52.

11 Winter (op. cit. fn. 5), p. xxiv. Apart from the Sun network, the Quebecor also has two
French-language newspapers in Montreal and Quebec City (Le Journal de Montreal and Le
Journal de Quebec), four dailies in Alberta, two in Manitoba, five in Ontario, and the Record
of Sherbrooke in Quebec. See Anthony Wilson-Smith, “War of words”, Maclean’s (8 February
1999).

12 http://www.media-awareness.ca/english/index.cfm; see also Maude Barlow/James
Winter, The Big Black Book, Toronto: Stoddart, 1997, pp. 4, 10; Siegel (op. cit. fn. 12),
pp- 127-139; Christopher Dornan, “Newspaper Publishing”, in: Michael Dorland, ed.: The
Cultural Industries in Canada, Toronto: James Lorimer & Co., 1996, pp. 60—-92.

13- Wilson-Smith (op. cit. fn. 11). In May 2002, Osprey Media bought the Winnipeg Free
Press and Brandon Sun from Thomson Corp. See Craig Wong, “Osprey Media files prelimin-
ary prospectus”, Ottawa Citizen (6 March 2004), Business, p. D4.

14 See David Taras, The Newsmakers: The Media’s Influence on Canadian Politics, On-
tario: Nelson Canada, 1990, pp. 8 — 16; Rowland Lorimer/Jean McNulty, Mass Communica-
tion in Canada, third edition, Ontario: Oxford University Press, 1996, pp. 216—219. See also
Barlow / Winter (op. cit. fn. 12), p. 30.

15 Winter (op. cit. fn. 5), p. 11.

16 Siegel (op. cit. fn. 12), p. 133.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 441

Black’s Hollinger Inc.), described by the Davey Committee as the “lord of the
dailies”,'” and Pierre Peladeau (Quebecor Inc.), described by Davey as the “king
of the pop weeklies”.'® Of the 42 daily newspapers in Ontario, 30 (71%) were
owned by Black. The Irving family, owners of a huge conglomerate with more
than three hundred businesses, controlled all four English-language daily news-
papers in New Brunswick (less than 3 percent share of national circulation), while
Black owned all ten dailies in the provinces of Newfoundland, Prince Edward
Island, and Saskatchewan.'® Presently, all major media outlets in the Greater Van-
couver area are concentrated under one roof, CanWest: the two dailies (the Van-
couver Sun and The Province), several other papers (like Burnaby Now and the
Vancouver Courier) and the dominant television outlet, BCTV.

In 2000 a major development took place when CanWest, owned by the Asper
family, acquired Canada’s largest newspaper empire from Conrad Black. This was
the biggest media deal in the country’s history and controversial because it gave a
single corporation control of the main newspapers in nearly every Canadian city
and region. Now this media conglomerate controls the newspapers in every signifi-
cant Canadian city except Toronto.”° In addition to its press assets, CanWest owns
sixteen television stations, seven networks, and an Internet news portal.zl

In 2001 we witnessed a small number of large and powerful companies that
controlled the printed media. The major players were Southam Publications (Can-
West Global) (27 dailies, about 30 % of total daily circulation); Sun Media (Que-
becor) (15 dailies, 21 % of total daily circulation); Torstar (5 dailies, 14.4 % of
total daily circulation); Power (5 dailies, about 9 % of total daily circulation), and
Hollinger Canadian Newspapers (29 dailies, about 7 %). Behind them were Bell
Globe Media (1 daily, 5%); Thomson (2 dailies, about 4 %); Brunswick news
(Irving newspapers) (4 dailies, 2.4 %); Horizons (5 dailies, 2.2 %); Black Press
(1 daily, 0.4 % of total daily circulation), and Annex (2 dailies, 0.3 %). There were
8 independent dailies (3.6 % of the total daily circulation).**

17 Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirror, Ottawa: Information
Canada, 1970, Vol. I (Davey Committee), p. 97. Paul Desmarais is also the owner of Diffu-
sion Power Broadcasting and has holdings in PBI Broadcast Investments Inc. and DirecTv
Inc (USA). Industry Analysis Division, CRTC, charts 25, 25A. I am grateful to Louise Bour-
geois, CRTC, for sending me the relevant information.

18 Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirrog Vol. I (Davey Com-
mittee), p. 97.

19 Robert A. Hackett/ Yuezhi Zhao, Sustaining Democracy? Journalism and the Politics of
Objectivity, Toronto: Garamond Press, 1998, p. 62; Winter (op. cit. fn. 5), p. xxiii; Barlow/
Winter (op. cit. fn. 12), pp. 4, 10; Siegel (op. cit. fn. 12), pp. 127 - 140.

20 Colin Nickerson, “Publisher’s ouster ignites furor over company ties to Chretien”, The
Boston Globe (19 June 2002), p. AS8.

21 Cheryl Leanza/Harold Feld, “More than ‘a Toaster with Pictures’: Defending Media
Ownership Limits”, Communications Lawyer, Vol. 21, No. 3 (Fall 2003).

22 The 8 independent newspapers are: Halifax Chronicle, Halifax Mail-Star, Le Devoir
[Montreal], L’ Acadie Nouvelle, Stratford Beacon, Amherst Daily News, Flin Flon Reminder

29*



442 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

Another major development took place in 2003 when CanWest did a blockbust-
er sale for $193.5 million Canadian of four dailies and 26 other papers to Osprey
Media Group Inc. Osprey, a company that appeared to emerge full-blown out of
nowhere, was by far the biggest newspaper group in Ontario, with 22 dailies and
30-plus weeklies. By contrast, the much-better-known Quebecor Communications
Inc. and Torstar Corp. publish seven and four dailies, respectively, in Canada’s
most populous province.?

The most updated data about media ownership in Canada was released on 1
April 2004. According to information compiled by the Senate Committee on
Transportation and Communications’ interim report on the Canadian news media,
the media industry is still highly concentrated, and very profitable. CanWest Pub-
lications owns 137 newspapers including the majority of the metropolitan daily
newspapers (among them the National Post, the Montreal Gazette, the Ottawa
Citizen, the Edmonton Journal, Calgary Herald and the Vancouver Sun),** with a
total weekly circulation of 9.2 million; Quebecor/Sun Media owns still 15 daily
newspapers with a total weekly circulation of 6.8 million; Torstar Corp. owns five
daily newspapers — including the popular daily Toronto Star — with a total weekly
circulation of 4.5 million; Power Corp owns seven daily newspapers with a total
weekly circulation of 3 million, and Bell / Globe Media owns one daily newspaper
with a weekly circulation of 2 million.?

Until the year 2000, Conrad Black was the major player in the industry. Over
the last thirty years he had purchased over 400 newspapers and magazines, which
made Hollinger Inc. the third largest newspaper chain in the world behind Gannett
Inc. and Rupert Murdoch’s News Corp.?® Barlow and Winter argued that, in the
final analysis, through his own holdings and the Canadian press subscribers, Black
reached all but four of the newspapers in Canada. In addition, Black reached 753
private and public educational broadcasting outlets across the country, plus all the
CBC radio and television stations. The CBC owns 89 stations, 1,160 CBC rebroad-
casters, 31 private affiliated stations, and 292 affiliated or community rebroad-
casters. Through Southam, Black also partially owned Coles Bookstores, which
merged with SmithBooks in March 1995 to form Chapters Inc., a megachain of
430 bookstores with about 35 percent of the national book market. It is contended
that publishers really do not have any national alternative if Chapters shows little

and the Whitehorse Star. I thank David Robinson, Coordinator of Campaign for Press and
Broadcasting Freedom for his valuable assistance.

23 Mark Fitzgerald, “The CNHI of Canada”, Editor & Publisher, Vol. 136, Issue 20 (19
May 2003).

24 CanWest Global also owns television interests in Australia, Ireland and New Zealand.
See Kate Jaimet, “Can-con quotas ‘wrong way to go’: CanWest argues case against CRTC
rules, CBC programming”, Ottawa Citizen (2 March 2002), p. H4.

25 Graham Fraser, “News gets half of TV budget”, The Toronto Star (2 April 2004),
p- AlS.

26 Tyrrell, Jr. (op. cit. fn. 10).



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 443

or no interest in a book.?” Canada is virtually alone in the industrialized world in
having no legislation to prevent the concentration of newspaper ownership or
cross-media concentration.”®

In November 1998 Black established a national newspaper to compete with the
national and prestigious Globe and Mail, said to be the most influential newspaper
in the country.?® The National Post has quickly become the country’s third-largest
daily newspaper behind the Toronto Star and the Globe.’® Yet in its first five
months the paper lost $32 million in operating and start up costs. Black said that
he was prepared to spend $102 million over five years to cover expected losses at
the Post.>' Much of the Post’s reporting abandons the North American tradition of
neutrality in favour of the more British style of taking points of view.** Like
Black’s other papers in Canada and Britain the Post is known for its conservative
opinions, aggressive political reporting and sustained examination of governmen-
tal financial dealings. Jean Chretien, the former Canadian liberal Prime Minister,
had been subjected to continuous scrutiny and criticism since the launching of the
paper.®* Some branded the paper as anti-feminist, arguing that the Post has a bias
against women, especially against the feminist movement.**

As mentioned, in November 2000 Black changed his plans regarding the Post
and his involvement in the Canadian media in general. Hollinger sold the majority
of its Canadian daily newspapers and 50 % of The Post to media conglomerate
CanWest Global for a sum that researchers estimate to be between $3.2 and $3.5
billion Canadian. Black used the occasion to take a few swipes at Prime Minister
Jean Chretien, who blocked Black’s bid to be elevated to the British House of
Lords, precipitating Black’s decision to renounce his Canadian citizenship and to

21 Barlow/ Winter (op. cit. fn. 12), pp. 6-7.

28 For discussion on countries that developed measures to confront the threat of media
ownership concentration, see Barlow/Winter (op. cit. fn. 12), pp. 212-220. For deliberation
on the British policies, see Media Ownership, The Government’s Proposals, Presented to
Parliament by the Secretary of State for National Heritage by Command of Her Majesty
(May 1995), Cm. 2872.

29 Many see Black’s challenge to the Globe and Mail as very healthy. In his comments on
this paper, Joe Magnet writes: “Here you’ve got somebody prepared to lose money in order
to challenge editorial and market dominance. Isn’t this a real war of ideas or of marketplaces
rather?”. Indeed, even Globe employees now admit that the arrival of the Post has sharpened
their own focus. Wilson-Smith (op. cit. fn. 11).

30 Rob Ferguson, “Paper war begins to heat up”, The Toronto Star (27 January 1999),
Business section; Wilson-Smith (op. cit. fn. 11); Canadian Broadcasting Corporation, The
National Show (27 January 1999).

31 Townson (op. cit. fn. 10).

32 Wilson-Smith (op. cit. fn. 11).

33 David Usborne, “The Commoner’s Revenge”, The Independent (London) (29 June
1999), p. 11.

34 Craig Babstock, “Post comes under feminist fire”, Capitalnews online (12 March
1999), front page. Available on http://temagami.carleton.ca/jmc/cnews/ 12031999/ fl.htm.



444 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

exit the media market.®> In January 2004 Black (who by now overcame the hur-
dles posed by his rivals and elevated to become a Lord) announced that he in-
tended to sell the remainder of his media assets to Barclay brothers, a British con-
glomerate.>® However, the deal failed as a result of a dispute with Hollinger Inter-
national and an American court order which deemed that Black had no right to sell
the papers.®” I will reflect on this dispute in some more details later on.

There are genuine concerns regarding this phenomenon of media that are co-
opted by a few organizations and families. These organizations represent limited
interests, and access is denied by large sectors of the public. Generally speaking,
concentration could harm media consumers by demanding higher prices and pro-
viding poorer services. Because the regions were dominated by one chain, there
was a fear that lack of competition could produce inferior journalism. David Taras
argued that papers became a bulletin board for cheap wire service copy as expendi-
tures on local reporting are curtailed. Without the push of competition to force
coverage of community events and the investigation of local abuses or breaking
stories, papers can deteriorate. Taras concluded that concern for high profits re-
places social responsibility.*®

In the case of Conrad Black, it seemed that the drive for profits was not the sole
motivator behind his conduct. Black also wanted to advance the conservative ideol-
ogy and its set of values. Barbara Amiel, Conrad Black’s wife who holds like-
minded conservative views, was perhaps the most widely published columnist in
the country, with a monthly column in Maclean’s magazine, as well as a potential
total of 59 columns in the Southam-Sterling-Hollinger chain, the 11-newspaper Sun
chain, and the Financial Post.>® Because Black espoused a very particular view-
point, the plurality of opinions in his newspapers was reduced significantly.*> Arch
Mackenzie, a veteran journalist who has been active for many years in the Mich-
ener Award Committee on Investigative Reporting, argued that the editorial page of
the Ottawa Citizen became right wing since Black bought Southam. He also men-
tioned that another proprietor named Black (no relation to Conrad), owner of some
60 weeklies in British Columbia, dictated that his editors not to write anything in

35 Jason Botchford, “Sale of Post ‘painful’”, The Toronto Sun (25 August 2001), p. 7.

36 Richard Blackwell et al., “Black sells Hollinger, SEC could block deal”, The Globe and
Mail (19 January 2004), p. Al.

37 “Conrad Black: Lager-heir to London lord”, CBC News Online (19 January 2004);
David Yelland, “You cannot win a war while lying hidden in the trenches”, Times Online
(6 February 2004); “The race for Conrad Black’s media empire”, BBC News (2 March
2004).

38 Taras (op. cit. fn. 14), p. 15.

39 Winter (op. cit. fn. 5), p. xviii.

40 Interviews with Professor Enn Raudsepp, Department of Communication, Concordia
University, Montreal (22 September 1998), and Professor Christopher Dornan, Director of
School of Journalism and Communication, Carleton University (29 September 1998). See
also Winter (op. cit. fn. 5); Barlow /Winter (op. cit. fn. 12).



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 445

favour of the Nishiga Treaty between the provincial government of BC and the
Nishiga Indians, because he thought the agreements gave in to the Indians.*’

In this regard, David Radler, president of the Canadian media giant, Hollinger
Inc., part of the Conrad Black empire, said: “If editors disagree with us, they
should disagree with us when they are no longer in our employ”.** Although Black
claimed that no editors of his chain had ever retired because of interference, edi-
tors who disagreed with him had sought employment elsewhere. For instance, Joan
Fraser of the Montreal Gazette and James Travers and Peter Calamai of the Ottawa
Citizen resigned in 1996 over differences with the direction taken under Black’s
ownership.43

The same phenomenon repeated itself when CanWest became the owner of The
Citizen. Russell Mills, who joined the Ottawa Citizen in 1971 and became publish-
er in 1986, was sacked for approving an editorial calling for the ouster of Prime
Minister Jean Chretien. CanWest’s owners — chairman Izzy Asper and his son,
David, president and chief executive officer of the media giant — were known to be
personal friends of Chretien and were significant donors to the Liberal Party. Col-
umnists at CanWest newspapers have been silenced for taking aim at the Liberal
Party; news pieces delving too deeply into the Chretien government have report-
edly been censored; and journalists who have spoken against CanWest policies
have been threatened with dismissal, according to newspaper unions and journalist
groups. Stephen Kimber, a long time columnist for the Halifax Daily News re-
signed “because a number of columns of mine were changed to match the owner’s
point of view”.** Stephanie Domet, also a Daily News columnist, wrote a piece in
support of Kimber, then quit when it was rejected.45 Peter Worthington had his
column terminated in the Windsor Star after he was critical of the Aspers.*® Even
more controversially, newspapers in the mammoth chain have been put on notice
that local editorials cannot contradict CanWest positions on “big” international and
national issues, such as the Israeli-Palestinian conflict or Canada’s military spend-
ing.*” Asper ordered all of its daily newspapers to carry the same national editor-
ials as of December 2001 and prohibited editorials or letters to the editors that
contradicted an approved editorial on Israeli-Palestinian relations.*® Asper retorted

41 Interview with Mr. Arch Mackenzie, Ottawa (24 September 1998).

42 Barlow/Winter (op. cit. fn. 12), p. 11.

43 Winter (op. cit. fn. 5), p. xiii.

44 Aaron J. Moore, “Ownership: A Chill in Canada”, Columbia J. Rev. (March/April
2002), p. 11.

45 Tbid.

46 Tbid.

47 Nickerson (op. cit. fn. 20), p. A8. For further discussion, see Lynne Van Luven, “Can-
‘West Undermines Journalism Students’ Faith in Future”, Textual Studies in Canada, Issue 16
(Fall 2002); Robert Rabinovitch, “Do we need CBC TV?: More necessary than ever”, The
Gazette (Montreal) (2 March 2002), p. BS.

48 Moore (op. cit. fn. 44), at 11. See also Leanza/Feld (op. cit. fn. 21).



446 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

that independent views can still be printed by local columnists. Even pundits writ-
ing anonymously as the official voices of the newspapers may pronounce as they
please — as long as they do not contradict the positions taken by head office on
core issues.

Robert Cribb, president of the Canadian Association of Journalists (CAl),
voiced his disagreement to Asper’s editorial policy, saying: “The importance of
editorial independence to the credibility of journalism has always been universally
accepted in the newsrooms of the nation”. He added, quite rightly, that “weakening
that independence compromises the work journalists do and the resulting public
policy debates that have a direct impact on our lives”.>® In addition to the CAJ, the
Quebec Federation of Professional Journalists (FPJQ), the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom, the Newspaper Guild of Canada, the international writers’
freedom of expression group PEN Canada, and the U.S. National Conference of
Editorial Writers all have condemned CanWest’s editorial policy and the chill it
causes in newsrooms by forcing journalists to self-censor. In January 2002, the
CAJ and FPJQ jointly wrote to members of Parliament, requesting a federal in-
quiry into the concentration of media ownership in Canada, citing “repeated in-
stances of censorship in CanWest-owned newspapers across the country”.’' They
also voiced concern that CanWest has threatened to dismiss journalists who have
spoken up against these abuses.

Seventy seven journalists of the prestigious Montreal Gazette also joined in pro-
test against the Aspers’ one rule, one voice policy. They signed an open letter
protesting against the attempt to centralize opinion “to serve the corporate interests
of CanWest”.>* They warned against vacating the power of the editorial boards of
Southam newspapers “and thereby reduce the diversity of opinions and the breadth
of debate”.”* The threat to free journalism seemed real and concrete.

Another major consequence of conglomerates is the distortion of markets by
cross-subsidization. Enterprises that yield large cash flows in relation to the capital
employed, such as newspapers, are used to support or promote weaker ventures,
saving those from full exposure to the tests of the market. Consequently, public
information is impoverished. Its quality is vital to democracy, but the effect of the
financial structure is undervaluing the importance of providing information. Rev-

49 Mike Byfield, “Banana Republic versus Socialist Republic”, Report/Newsmagazine
(BC Edition), Vol. 29, Issue 15 (22 July 2002). In a full-page ad that was rejected by Can-
West Global (but ran in other papers such as the Globe and Mail and the Winnipeg Free
Press), 40 former Southam publishers and editors invited Canadians to join them in a cam-
paign to “save Canada’s rich diversity of voices”. See Doug Smith, “The War of the Wind-
bags”, Canadian Dimension, Vol. 36, Issue 4 (July/ August 2002).

50 Saleem Khan, “‘Unapologetically Pro-Israel’ CanWest Imposes National Editorials on
Local Papers”, Washington Report on Middle East Affairs, Vol. 21, Issue 3 (April 2002).

51 Ibid.

52 Moore (op. cit. fn. 44), p. 11.

53 Ibid.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 447

enues generated by the media, which could be used within them, are siphoned off
as monopoly profits to be invested in other activities.”*

Surprisingly, although Hollinger accounted for more than forty percent of news-
paper circulation, and at present CanWest controls much of the media market, no
concrete measures were taken to change the situation. Over the last few decades,
Canadians have debated what checks should be put on the power of media mono-
polies. Two Royal Commissions — the 1970 Davey Commission and the 1980 Kent
Commission — have looked into the issue. The Commissions asked questions such
as: How to reconcile the media’s tendency towards monopoly with society’s need
for diversity? Is there a connection between chain ownership and declining news
coverage? How much influence do owners exert over programming? Does compe-
tition make a difference to the quality of coverage? And, should the government
regulate media ownership? These questions are even more relevant today than
when they were first asked.”

It is relevant to mention the circumstances that prompted the establishment of
the Kent Commission. On 27 August 1980 Southam shut down the Winnipeg
Tribune and Thomson shut down its Ottawa Journal, leaving each company with
a monopoly in one of those two cities. The same day, Thomson sold the Vancou-
ver Sun and its 30 percent interest in the Montreal Gazette to Southam, giving
Southam two other monopoly markets. A few days later, Thomson closed down
the FP News Service. The Liberal government did not remain indifferent to this,
setting up the Kent Royal Commission on Newspapers. Through the Commission
the government subjected the chains to public examination of their operations.
The affair ended with a warning to the Thomson chain that the government
would not allow it to increase its already substantial market share of newspaper
holdings in Canada.>®

Both Davey and Kent commissions issued recommendations to change the sys-
tem of ownership. In a direct attack on conglomerate ownership, the Kent Com-
mission proposed a number of measures to block both further newspaper concen-
tration and further cross-media ownership. Such recommendations included
prohibiting ownership of a national newspaper if a company owned other newspa-
pers, prohibiting extreme geographic concentration (no monopolies in a province,

54 Tom Kent, “The Time and Significance of the Kent Commission”, in: Helen Holmes/
David Taras, eds.: Media, Power and Policy in Canada, p. 31.

55 Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirrog Vol. I (Davey Com-
mittee); Royal Commission on Newspapers, Hull, Quebec: Ministry of Supply and Services,
1981, (Kent Commission); Walter Tarnopolsky/Colin Wright/Gerald A. Beaudoin/Edith
Cody-Rice, Newspapers and the Law, Canadian Royal Commission on Newspapers, Vol. 3
(1981), see especially pp. 117123, “conspiracy, monopoly, and merger”, on the fear of
lessened competition and monopoly.

56 Lorimer/McNulty (op. cit. fn. 14), p. 83; Arthur Siegel, Politics and the Media in Ca-
nada, Toronto: McGraw-Hill Ryerson, 1983, p. 135; Tarnopolsky/Wright/ Beaudoin/ Cody-
Rice (op. cit. fn. 55), see especially pp. 117 — 123, “conspiracy, monopoly, and merger”.



448 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

for example), and, finally, the two largest chains should be made to divest some of
their dailies and other media holdings.>” Nothing was done in practice. The Cana-
dian Daily Newspaper Publishers Association (CDNPA) fought back with notable
success. They dismissed the Kent’s recommendations as “Idiot’s delight”, “mon-
strous”, “vindictive”, “unacceptable and dangerous”. Innumerable references were
made to “Big Brother” and to the end of press freedom. Personal attacks were
leveled at Tom Kent. He was said to be “authoritarian” and a dupe of the Liberal
party. Often, the Commission was simply treated as a joke. In the end, the govern-
ment decided Kent’s recommendations were unsaleable to the Canadian public,

and the report was shelved.”®

Why were no substantive measures taken to prevent this excessive control over
the media by a small number of conglomerates? One hypothesis is that the pro-
prietors have strong relationships with political decision-makers. This is the pre-
vailing explanation for the similar phenomenon that is taking place in England.
Rupert Murdoch was careful to maintain a close relationship with Prime Minister
Margaret Thatcher; when he felt that her term was coming to an end, Murdoch
then created ties to the Opposition Leader Tony Blair, and called on the readers
of his flag paper, The Sun, to shift their alliance to Labour after many years of
having supporting the Tories.>® However, this explanation, apparently, is incom-
plete for Canada. The Liberal Party that forms the national government espouses
views that are quite remote from those of the right-wing Conrad Black, and as
mentioned above, Prime Minister Chretien had been the subject of continuous
attacks by the Hollinger papers. Yet nothing was done to limit Black’s control
over the media.

Granted that politicians are reluctant to deal with the media. This is true for
probably all democracies, and Canada is no exception. But this could not provide
full explanation. Another reason could be that there is no real sense of urgency.
Because Canada is open to diverse channels of communication, Black was recog-
nized as the most influential player on the scene but other channels of communi-
cation were (and are) available to the public. After Black had sold many of his
assets to CanWest managers, whose political sympathies to the ruling liberal
party are unquestionable, Asper decided to expand from broadcasting into news-
papers and consequently bought a number of newspapers and internet assets upon
the condition that Hollinger not compete in the same markets those papers oper-

57 Richard Keshan et al., “‘1 told you so’: Newspaper Ownership in Canada and the Kent
Commission Twenty Years Later”, American Review of Canadian Studies, Vol. 30, Issue 3
(Autumn 2000).

58 Ibid.

59 In 1995, Blair flew especially to Queensland, Australia to meet with Murdoch. It is
suspected that they made a deal at that meeting for the Sun to shift its alliance to Labor. In
return, Blair would not change the existing cross-ownership laws. Interview with Mr. God-
frey Hodgson, Director, The Reuters Foundation Programme for Journalists, Oxford (14 Oc-
tober 1997).



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 449

ated in.°® At present CanWest is the leading media business in the country and as
was the case with Black its power is believed to be limited. The flood of televi-
sion, radio, video, magazines, and internet, as well as access in most cases to
national newspapers such as The Globe and Mail and The National Post, and to
international papers, ensure a variety of perspectives and mitigate the calls for
alarm. Having said that, there is more concentration in the newspaper industry in
Canada than in other Western nations with similar and even smaller populations
and newspaper industries. Concurring with Robert Picard, I think that unless Ca-
nada acts to respond to this reality, it will be extremely difficult to undo damage
caused by concentration.®!

2. The broadcasting industry

Canada has more broadcasting stations per capita than any other country: in
1995, one station for every 5000 people. A dozen years earlier, the figure was one
station for every 8000. Virtually the entire population has access to both radio and
television, with plenty of choice in each medium for the most part.®*

As in the press, we find increasing concentration of ownership in the broadcast-
ing industry. The extent of ownership is so broad that Arthur Siegel argued that it
made the equivalent in the newspaper industry appear almost benign.®® Canada’s
broadcasting regulator, the CRTC, whose mandate is to look after the national and
public interests, had expressed its concerns but never declined to grant its approval
and, in effect, allowed the situation to continue. The CRTC encouraged consolida-
tion as a response to competition anticipated from foreign companies and the tele-
phone industry.®*

In the public broadcasting sector, the stations are publicly owned, operated in
the public interest, and financed largely by tax monies.®® Part of the income of the
nationally owned CBC/Radio Canada is derived from television advertising (in
1995, 22 percent). There are joint-interest operations between the CBC and pri-
vately owned affiliate stations that enable the national network to provide pro-
gramming in places where it has no station. The smaller private affiliates benefit

60 Abigail Rayner, “Ambitious CanWest keeps it in the family”, The Times (London) (14
February 2004), p. 54. See also Tyler Hamilton, “The multimedia race is on ... line”, The
Toronto Star (2 August 2000).

61 Picard (op. cit. fn. 8), p. 23. For further discussion, see Dwayne Winseck, Recon-
vergence: A Political Economy of Telecommunications in Canada, Cresskill, New Jersey:
Hampton Press, 1998, pp. 66 —71; Taras (op. cit. fn. 10), pp. 69—-83,91-92.

62 Siegel (op. cit. fn. 12), p. 154. See also Taras (op. cit. fn. 10), pp. 93 -104.
63 Siegel (op. cit. fn. 12), p. 153.
64 See in this regards the recommendations of Winseck (op. cit. fn. 61), pp. 332-333.

65 For historical analysis of how the public broadcasting evolved, see Marc Raboy, Missed
Opportunities, Montreal: McGill-Queen’s University Press, 1990.



450 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

from the arrangement in that they have access to domestic programming that they
could not afford to produce.®®

In 1992, the CBC accounted for 40 percent of the total spent on radio and tele-
vision in Canada, 25 percent including subscription revenues flowing through the
cable industry. It received nearly $1.1 billion from Parliament in 1994 — 1995, and
anticipated another $300 million in television advertising revenues. This repre-
sented one-third of all federal spending on heritage and cultural programmes and
made the CBC the largest single player in the system.®’

The private sector includes CTV®® and Global Television,”” both English-lan-
guage; TVA and Quatre Saisons, both French-language; privately owned affiliates
of the CBC; and a number of independent stations. Cable television is financed by
subscriptions. It is linked with pay-TV and specialty channels. Rogers is the major
player in this sphere.”® Its revenues led all Canadian broadcasting and cable com-
panies for 1994 at $1.5 billion, in front of Groupe Videotron ($646,340), and WIC
Western International Communications ($393,028).”!

Indeed, in the early 1990s corporate concentration increased dramatically in the
cable industry. With the blessing of the CRTC — which encouraged consolidation
as a response to competition anticipated from foreign companies and the telephone
industry’> — Rogers Communications succeeded in a $3.1 billion takeover of
Maclean-Hunter, a diversified communications corporation with holdings in pub-
lishing (the Sun newspaper chain, Maclean’s magazine), cable, and broadcasting.
By 1994, Rogers controlled cable franchises covering 32 percent of all subscribers
and 43 percent of English language subscribers.”?

In 1995 - 1996, Quebec cable giant Videotron proposed an exchange of its inter-
ests in private broadcaster Tele-Metropole for the cable holdings of the Montreal-
based CFCF, which also owns the third French-language network Television
Quatre Saisons. Cogeco, another major Quebec broadcaster and cable opera-
tor,”* slowed down this deal in the courts, but was ultimately unsuccessful.”?

66 Siegel (op. cit. fn. 12), p. 156.

67 Marc Raboy, “Public Television”, in: Michael Dorland, ed.: The Cultural Industries in
Canada, Toronto: James Lorimer & Co., 1996, p. 192.

68 See ownership chart nos. 4, 4A of CTV, Industry Analysis Division, CRTC.

69 See ownership chart no. 14 of CanWest Global, Industry Analysis Division, CRTC
(updated 17 November 1997).

70 Siegel (op. cit. fn. 12), pp. 159, 255. See ownership charts nos. 27, 27A of Rogers,
Industry Analysis Division, CRTC (updated 22 May 1997).

71 Liss Jeffrey, “Private Television and Cable”, in: Michael Dorland, ed.: The Cultural
Industries in Canada, p. 234. See also ownership charts nos. 26, 26A, 26B of Videotron, and
ownership charts nos. 40, 40A, 40B of WIC, Industry Analysis Division, CRTC.

72 See in this regard the recommendations of Winseck (op. cit. fn. 61), pp. 332-333.

73 Jeffrey (op. cit. fn. 71), pp. 233 -234.

74 See ownership charts nos. 43, 43A, 43B of COGECO, Industry Analysis Division,
CRTC.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 451

As for radio, the public industry consists largely of the CBC. There are four
national CBC networks — one AM and one FM network in each of French and
English — comprising 64 originating stations, 29 AM and 35 FM. In the private
sector, there are 469 originating stations, 303 AM and 166 FM. There is also a
small non-profit sector made up of numerous community and campus radio sta-
tions.”®

The private stations make up by far the most important group in the radio indus-
try: 70 percent of radio stations and 83 percent of audience share. While no recent
data are available on the level of concentration or cross-ownership, private radio
appears to be fragmented and composed of small businesses that often operate in
small communities: among the 155 companies that operated radio stations in 1992,
66 percent operated a single or two stations, only ten companies owned ten or
more stations, and no single broadcast group owned more than five percent of all
radio stations in the country.”’

According to the Senate Committee on Transportation and Communications’
interim report, in Canada outside Quebec, CTV — conventional and specialty
services — has 19.2 percent of viewers, CanWest Media (owner of Global Televi-
sion Network which includes 16 television stations across Canada) has 14.7 per-
cent, CHUM has 7.6 percent, and CBC/Radio-Canada has 7.2 percent of view-
ers.’

To conclude: The CRTC’s approach to media ownership is highly permissive.
The policy supports Canadian companies in fear of external domination. This
approach is bolstered by its reliance on the weak tests of concentration included in
competition law and the Mergers Enforcement Guidelines. The latter sets a high
benchmark figure of 35 percent market control by one firm to allow mergers and
acquisitions falling beneath this threshold. This benchmark figure is not only high
but it also suffers from lack of clarity. Is the market defined by sector, technology,
or geography? Furthermore, the figure fails to distinguish between network pro-
vid_ers and content providers. Control of 35 percent of all online services, electro-
nic newspapers and broadcasting by a single firm means a very permissive, some
would argue unacceptable, policy.” Finally, competition law and guidelines for
mergers and acquisitions omit communication policy’s emphasis on pluralism, di-
versity, universal service, and other goals that promote democratic communica-
tion.*

75 Jeffrey (op. cit. fn. 71), p. 234.
76 Siegel (op. cit. fn. 12), p. 160.

71 Michel Filion, “Radio”, in: Michael Dorland, ed.: The Cultural Industries in Canada,
p- 125-126.

78 Fraser (op. cit. fn. 25), p. A18.
79 Winseck (op. cit. fn. 61), p. 25.
80 Ibid.



452 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

In Israel the problem is similarly complex as the major players in the written
press also control the electronic press. Like in Canada the problem is a combina-
tion of excessive ownership and cross ownership.

III. The Israeli Market
1. The press industry

The oldest newspapers are Ha’aretz and Yedioth Ahronoth. Both began publish-
ing before Israel became a state. Ha’aretz was established after World War I in
1918, and in 1937 it was bought by the Schocken family. The Moses family estab-
lished Yedioth in 1939. In 1948, Yedioth went through a severe crisis when its
editor and some other senior staff resigned to establish Ma’ariv.®’

The private papers offered alternatives to the party newspapers and magazines.
Over the years there have been two simultaneous trends: while the popularity of
the party papers was decreasing, the popularity of the private papers was grow-
ing. The private press accommodated itself to the changes taking place in society,
and better addressed the various societal interests. These supplementary trends
were especially noticeable during the 1960s and 1970s. There were some twenty
party newspapers until the mid-1990s. The last newspaper that went bankrupt
was Davar, traditionally associated with the Labour movement. Davar tried to
change and to raise money from various sources. It even tried to change its im-
age by changing its name to Davar Rishon. This “face lifting”, however, proved
unsuccessful, and in 1996 it had to close its gates.®” The only party papers that
exist still are those associated with the Communist Party, Al Itichad (in Arabic),
and with the religious parties: Ha zofe of the ‘Mafdal’ (National Religious Party),
and Ha’modia and Yated Ne’eman of the Ultra-Orthodox parties, ‘Agudat Israel’
and ‘Shas’. They exist because they address an urgent need of their audiences.
The Israeli Arabs feel estranged to the basic values of the Jewish nation, while
the religious sects feel alienated from the secular press.®® The secular press cov-
ers items such as rape, murder, violence, fashion, entertainment, and sports, con-
sidered by the religious segments as either obscene or irrelevant to their life.

81 Dan Caspi/ Yehiel Limor, The Mediators, Tel Aviv: Am Oved, 1992, pp. 54—57 (He-
brew). In his Mass Media and Politics, Tel Aviv: The Open University, 1997, Caspi reports
that Ha’aretz has been in the hands of the Schocken family since 1927 (p. 19, Hebrew). See
also Sam Lehman-Wilzig, “The Pendulum, Slope and Media Monarchy: Yedioth Ahronoth v.
Ma’ariv — Past, Present, and Future”, Kesher, Vol. 25 (May 1999, Hebrew).

82 This was a personal blow as I used to write columns for Davar Rishon. I lost a secured
public forum to voice my views on current affairs.

83 See Raphael Cohen-Almagor/Itzhak Yanovitzky, “Perceptions of Media Coverage
among the Israeli-Jewish Public: A Reflection of Existing Social Cleavages?” in: R. Cohen-
Almagor, Speech, Media and Ethics, Houndmills/ New York: Palgrave, 2001, Appendix.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 453

Their own press provides information about politics, business, and religious mat-
ters. This filtered coverage of news is essential for maintaining their way of life
side by side with the secular life.

In 1983, a business paper named Globes was established. Like the London Fi-
nancial Times it is printed in pink-orange colours. It was designed as a financial
paper but increasingly expands its coverage beyond economics and financial mat-
ters. Still, it is mainly read by businessmen and stock brokers and does not provide
real competition to Yedioth and Ma’ariv. The Globes newspaper is the flagship of
the Globes media corporation that also publishes some periodicals and has control
over a cable television operations company, Gvanim.

In 1984, the Schocken family founded a provocative tabloid named Hadashot.
Its aim was to compete with the two evening papers, Yedioth and Ma’ariv, and its
design imitated the New York Daily News and the British Sun. Because of its ap-
pearance, Yedioth and Ma’ariv became morning papers and were forced to make
some editorial changes. However, Hadashot did not succeed to establish itself in
the market. The Schocken family suffered tremendous losses and in 1993, after
less than ten years of operation, the paper was declared bankrupt.

In 1988, the British media tycoon Robert Maxwell entered the scene. He initi-
ally bought about a quarter of the shares of Ma’ariv and by 1991 he possessed 86
percent of the shares. In 1989, the Canadian owned Hollinger network bought the
English speaking newspaper, The Jerusalem Post for $20 million. In 2000, follow-
ing Hollinger’s mega sale of 350 North American titles to CanWest Global Com-
munications, there were talks that Conrad Black will put the Jerusalem Post up for
auction.®* However, Lord Black retained ownership over the Post. In November
2003 he had to step down from his role as chief executive of media publisher
Hollinger International after an internal investigation found that fees had been im-
properly paid to Black and other senior executives.*> The BBC’s North America
business correspondent Steve Evans said Hollinger will claim in a Chicago court
that Black sold newspapers he owned to other parts of his empire, essentially to
himself, and then took exorbitant multi-million dollar management and other fees
for the deals. The firm, which also owns the Chicago Sun-Times and the London
Spectator, is selling key titles such as the London Daily Telegraph. Lord Black,
who remains the company’s controlling shareholder, has denied any wrongdoing
and has counter sued.*® Hollinger remains the owner of the Jerusalem Post and
will sell it for the right price. CanWest is mentioned as one potential buyer of the
shaky newspaper that is losing money and its circulation went down from 36,000

84 “Jerusalem Post for sale”, Printing World (18 September 2000), p. 20.

85 “Jerusalem Post Owners Resign, Face Corruption Charges”, Israel News Agency (18
November 2003), Associated Press. http://www.freerepublic.com/focus/f-news/ 1023903/
posts; http://www.somethingjewish.co.uk/ articles / 600_jerusalem_post_for_s.htm.

86 “Hollinger increases damages claim”, BBC News (8 May 2004), http://news.bbc.co.uk /
1/hi/business/3695689.stm.



454 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

copies in 2001 to 25,000 copies in 2004.%7 Haim Saban, an American-Israeli media
billionaire who is bidding for all of Hollinger’s papers with the German media
group Axel Springer AG, also inquired separately about The Post.®®

Another international media baron, Rupert Murdoch, supported the establish-
ment of a local newspaper in Tel Aviv that did not exist for long. An Israeli-Amer-
ican businessman, Aryeh Genger, bought the weekly Ha’olam Haze. Foreign cor-
porations and individual investors established joint projects with Israeli corpora-
tions and competed in Cable television franchises. In three years there were funda-
mental changes in the Israeli mass media market. David Radler, President of
Hollinger, explained in a lecture in April 1990 what brought Hollinger and other
foreign companies to invest in Israel. He said that the Israeli standard of living was
comparable to that of Spain, but its economic potential due to the high level of
education was comparable to that of North America. Furthermore, Israel was an
open state whose population were on the rise due to massive immigration. The com-
bination was very appealing to foreign investors who were seeking new markets.®

In 1991, Robert Maxwell died in controversial circumstances. After his death,
the Nimrodi family acquired control of Ma’ariv and became the second most influ-
ential factor in the market. In fact, at present four families and their companies
dominate the entire mass media: Moses, Fishman, Nimrodi, and Schocken. The
Moses and Fishman families control Yedioth Ahronoth that has the largest circula-
tion in the country: 390,000 daily and 660,000 on Fridays (weekend edition. There
are no newspapers on Shabbat). Yedioth has circulation of more than 40 percent of
the press market on weekdays and 70 percent of the press circulation on weekends.
This circulation exceeds the circulation of all the Hebrew dailies combined, and is
more than double the circulation of its main competitor Ma’ariv. An impressive
achievement that makes Yedioth a monopoly in its field.”> Not many newspapers
in the western world manage such an achievement. In addition, the Moses family
owns 17 local papers, six periodicals, a Russian-speaking daily, a publishing
house, a music company, and is a partner in the commercial channel (Channel 2)
and 47.5 per cent of the cable television operations (Arutzei Zahav).

The Nimrodi family owns Ma’ariv, the second largest daily with a circulation of
250,000 on weekdays (more than 20 percent of the press market). The family also
has one local paper, three periodicals, a music company, a publishing house, shares

87 Joshua Mitik, “What is there, in the ‘Jerusalem Post’”, Haaretz (19 May 2004).

88 Joshua Mitnick, “Canadian group is said to seek small but special Israeli daily”, New
York Times (17 May 2004). See also “The race for Conrad Black’s media empire”, BBC
News (2 March 2004).

89 Caspi/Limor (op. cit. fn. 81), pp. 26 —27 (Hebrew); Yehiel Limor, “‘The Little Prince’
and ‘the Big Brother’, or: The Media Industry in Israel in an Era of Change”, in: Dan Caspi,
ed.: Communication and Democracy in Israel, Tel Aviv: The Van Leer Jerusalem Institute
and Hakibbutz Hammeuchad, 1997, p. 39 (Hebrew).

9 Dan Caspi, Mass Media and Politics, p. 20.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 455

in the franchise of the commercial television, and 15 per cent of the cable televi-
sion operations (Matav). In turn, the Schocken family owns the influential liberal-
oriented Ha’aretz that has a weekday circulation of 73,000 and also have a publish-
ing house, an on-line information company, partnership with the international
Herald Tribune and control over fourteen local newspapers and some local radio
stations. Together, these three press barons control 84 percent of the market.”!

2. The broadcasting industry

Israel underwent a media revolution during the late 1980s and early 1990s. Until
then the electronic media were state owned. The Broadcasting Authority had a
monopoly on all radio stations and on the single television station. In effect, the
state was the sole producer of all the electronic news. In November 1993, the first
broadcast that was financed by commercials was started. This commercial broad-
casting is subject to public monitoring of the Second Television and Radio Author-
ity. This Authority selects through franchise the broadcasting corporations.”* In
addition to Channel 2, the Israeli public was connected in the early 1990s to exten-
sive cable television systems through five major cable television operations com-
panies, each provides services to a different geographic area. More than seventy
percent of the public is connected to cable.”® Within five years, most of the Israeli
households were transformed from having access to one major TV station, Chan-
nel One, controlled by the Israeli government, to more than fifty cable channels.
This was a drastic transformation that reshaped the mass media in Israel.

During the deliberations about the Second Television and Radio Authority Law
there was a debate about the legitimacy of cross ownership. The publishers of the
written press argued that because commercial budgets would be referred to televi-
sion, their newspapers would suffer great losses. To compensate them, they felt
they should have a share in the new medium. Furthermore, they had the experience
and expertise to be involved in the project. Critics spoke of the unhealthy situation
when one or more persons control the most popular information sources. Such a
situation could corrupt the person/s who hold so much power, deciding the agenda
and the interpretation of public concerns. **

91 Ibid., p. 24; Dan Caspi/ Yehiel Limor, “Introduction”, in: Caspi/Limor, eds.: Mass Me-
dia in Israel, Tel Aviv: The Open University, 1998, pp. 20—21 (Hebrew); Yehiel Limor,
“Media Barons in Israel”, The Journalists Yearbook 1998, p. 99 (Hebrew); T. Altshuller-
Shwartz, Concentrated Ownership in the Printed Newspaper Market (unpublished thesis sub-
mitted for the degree Doctor of Law), Jerusalem: The Hebrew University, 2002 (Hebrew).

92 Chapter C, Second Television and Radio Authority Law (1990), in: Ethics in Television
and Radio Broadcasting, Jerusalem: The Second Television and Radio Authority, 1997,
pp. 26 -29 (Hebrew).

93 Yaron Katz, “The Development of Cable Television in Israel and Its Connection to the
Social and Political System”, Patuach:- Forum for Culture and Society (March 1996), p. 87
(Hebrew).

30 Jahrbuch fiir Recht und Ethik, Bd. 12 (2004)



456 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

The Second Authority was split among three production networks: Keshet, Re-
shet (Yedioth has 24 percent of the holdings) and Telad (Ma’ariv has 18 percent of
the holdings)®® in a way that gives two of the networks control on two different
days of the week, and the third controls the content of three days. Through this
arrangement it was hoped that a voice would be given to various interests, and
none of the networks would decide the agenda alone. A joint News Corporation
was established that is in charge of the news reports throughout the seven days of
the week. Some of the major national and international (Coca-Cola being one of
them) economic corporations and banks have shares in the three production com-
panies. The Law prescribes procedures for the transfer of ten percent or more of
the shares from one share-holder to another without the consent of the Second
Television and Radio Authority Council. It also restricts ownership to a maximum
ten percent of a single franchise. The publishers opened an extensive lobby to
change the situation and succeeded to increase the share to 24 percent. Then they
tried to raise it again, this time to 49 percent, but this second attempt has proved
unsuccessful thus far. During the time of this lobbying, when the publishers of
Yedioth and Ma’ariv were active in the Knesset trying to change the law to their
advantage, both newspapers did not discuss the issue and the criticism voiced
against their initiative. Consequently, the majority of the public was totally un-
aware of the debate and its importance. It needed a prime time report of the issue
by Channel 1, the public channel, to provoke a debate.”®

There is room for concern when we observe the accumulative power of the
Yedioth megachain (in Israeli terms). Yedioth could exploit its power to over-em-
phasize a certain issue or to hide another. It could take advantage of its resources
to advance a specific matter and to silence another, hindering the public right to
know. Moreover, the existing situation connects newsagents and economic cor-
porations. Could the newspapers criticize their partners when such criticisms
might hinder their own economic interests? To what extent could the written press
publish criticisms of the commercial television of which they are part? And vice
versa, could the television openly criticize the press? Cross ownership serves the
interests of the three major families, but it directly negates the public interest.

In purely economic terms, by ensuring a large number of competitors within the
media market, competition is promoted which, in turn, leads to a more efficient
service, to a quality service, to better reporting, and grants the consumer more
effective choice. Competition and choice enhance the market and make it develop
more rapidly. Conversely, lack of competition leads to stagnation. If large chunks
of the market are secured, why should a media baron invest more resources in

94 Moshe Negbi, Freedom of the Press in Israel — the Legal Aspect, Jerusalem: The Jerusa-
lem Institute for Israel Studies, 1995, p. 177 (Hebrew).

95 Davida Lahman-Meser, “The New Map of the Media: Structure and Ownership, Chal-
lenges and Risks”, in: Caspi/Limor, eds.: Mass Media in Israel, p. 185.

96 Negbi (op. cit. fn. 94), p. 179.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 457

providing a better service and quality reports? Indeed, in the United States an
independent study from the Pew Foundation Project on Excellence in Journalism
(PEJ) found that stations owned by small companies (three stations or less) were
more than twice as likely than the largest owners to receive the PEJ’s highest news
quality score.”” Public policy considerations require some degree of intervention
by a regulator in order to encourage a variety of voices and views.”®

Perhaps in order to restrain the influence of Channel Two, during 2001 the Sec-
ond Radio and Television Authority (SRATA) added and granted concession for an
additional television channel of similar framework and format. At the end of Janu-
ary 2002, the new commercial channel, Channel 10, came on air.”® A coalition of
politicians, businessmen and broadcasting industrialists was established to per-
suade that an additional commercial channel would gratify its current needs. They
spoke of the obligation to encourage competition between the channels and com-
munication pluralism, arguing that the competition is beneficial to the viewers and
even more so to the advertisers, and that the competition will lower the rates of
television commercials.'®

Because this article is published in Germany, I felt obliged to provide some
reflections on German media ownership. The situation in Germany is in some
ways comparable to that in Canada, in others to that in Israel. However, there are
significant differences as well. Since the bankruptcy of Leo Kirch’s empire, Kirch-
gruppe, in 2002, there is no family left in the German media market that solely
owns a powerful, influential media chain. Like in Canada and Israel, the concern
lies with the fact that there is very little legal limitation on cross ownership.

97 Leanza/Feld (op. cit. fn. 21).

98 See Hazel Fleming, “Media Ownership: In the Public Interest? The Broadcasting Act
1996”, Modern Law Review, Vol. 60 (May 1997), pp. 378 —387. For further discussion on
competition law see, Eric Barendt, Broadcasting Law, Oxford: Clarendon Press, 1995, esp.
pp- 121 —143. For discussion on various forms of regulation, see David Goldberg, Tony Pros-
ser/ Stefaan Verhulst, eds.: Regulating the Changing Media, Oxford: Clarendon Press, 1998.

99 Channel Ten is also subordinated to the SRATA. However, unlike Channel Two, Chan-
nel Ten broadcasts are in the hands of one franchiser and not three. At first, the Second
Authority wanted to divide the air time between the two franchisers. However, when “Eden
Broadcasts” was late in realizing its concession, the Second Authority agreed to “Israel
Ten’s” request to broadcast in a format of seven days a week, at first for a limited period of
time and later without any limitation (see the Second Radio and Television Authority Report,

Jerusalem, 2001, p. 94, Hebrew).

100 Dan Caspi, “On Media and Politics: Between Enlightened Authority and Social
Responsibility”, in: R. Cohen-Almagor, ed.: Israeli Democracy at the Crossroads, London:
Routledge, forthcoming. For further deliberation, see Amotz Asa-El, “For a Jewish broadcast-
ing corporation”, The Jerusalem Post (4 April 2003), p. 8B.

30%



458 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

IV. The German Market'°!

1. The press industry

The German press market was privately organised after WWIL Until 1949 a
publisher needed to be licensed by the Allies. After 1954, a period of massive
concentration took place. The number of newspapers shrunk significantly from
225 in 1954 to 121 in 1976. The number of publishing houses shrunk from 624 in
1954 to 403 in 1976.'%

As in Canada, there are many regions in Germany that are covered by only one
local /regional newspaper. In 1954, 8.5 percent of the population lived in regions
that had only one regional newspaper. In 1976, one third of the Germans lived in
such regions, and in 1999, more than half of all Germans had no choice but the
regional newspaper.'®

The German daily press industry is dominated by five companies: Axel Spring-
er-Verlag AG, Verlagsgruppe WAZ, Verlagsgruppe Stuttgarter Zeitung, Verlags-
gruppe DuMont-Schauberg and Ippen-Gruppe. In 2002 they shared 42.3 % of the
market.'” The ten biggest companies control 56.3 % of the market. The most
influential company is Springer (23.4 %), thanks to its popular tabloid Bild, Eur-
ope’s biggest newspaper (3.97 million copies are sold daily).'%’

The German anti-trust-code provides that a merger of newspapers is to be pro-
hibited by the federal supervision of cartels (“Bundeskartellamt”), when one of the
involved parties has net sales of more than 25 million Euros and the merger leads
to market domination. A recent example for such a prohibition concerned the
planned purchase of the Berliner Zeitung by the Holtzbrinck Company in 2002.
The purchase was denied by the Bundeskartellamt on the ground that this might
lead to Holtzbrinck’s domination of the market in Berlin, as the company already
owned Der Tagesspiegel. This decision was the subject of substantive criticism,
conceived as biased against Holtzbrinck; quite rightly so, considering that Springer
covers a significant proportion of the Berlin newspaper market. The Springer chain
owns two influential Berlin papers (Morgenpost and B.Z.) and additional two pa-
pers — Bild and Welt —that sell well in the Berlin area. It was this prohibited pur-
chase that triggered the plans for further liberalisation.

101 All references are to German publications.
102 Bundesverband deutscher Zeitungsverleger e.V., eds.: Zeitungen 2003, p. 434.

103 55.5 percent; see Trappel/Meier/Schrape/Wolk, Die gesellschaftlichen Folgen der
Medienkonzentration (2002), p. 42.

104 This figure has been quite stable over the past 13 years, cf. Bundesverband der
deutschen Zeitungsverleger e.V., eds.: Zeitungen 2003, p. 434.

105 Horst Roper, “Der Zeitungsmarkt in der Krise — ein Fall fiir die Medienregulierung”,

Aus Politik und Zeitgeschichte — Beilage zur Wochenzeitung Das Parlament, B 12-13/
2004, p. 9.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 459

On May 26 2004 the Schroder-Administration resolved upon an amendment that
would alter the provisions for mergers in the press industry. Since not only the
opposition parties (CDU and FDP) are against it, but also the Green Party, partner
in the coalition government, it is quite unlikely that the amendment will come into

force as planned.'

According to the proposed amendment,'®’ the limit of net sales will be in-

creased to 50 million Euros. A publishing house with net sales of less than two
million Euros can be taken over without any control. Furthermore, a greater coop-
eration in the field of advertising would be possible. Most importantly, mergers
will be permitted, where a newspaper is financially suffering, even if this leads to
market domination. According to the amendment, a paper is financially suffering
when its earnings in the field of advertising have been at a loss for the last three
years. The merger is only to be allowed, though, as long as the original owner or
an independent third party keeps more than 25 percent of the voting rights and
extensive rights of determination.

Mr. Clement, German Secretary of Commerce, argues that without the liberal-
isation, in times of economic weakness many newspapers would go bankrupt,
which would mean a process toward less plurality in the press industry. Only exter-
nal capital investment could prevent such a development.'®

Opposition against any liberalisation is quite strong.'” Critics call the amend-
ment a “paradigm shift”, since for the first time market domination would be per-

mitted, and fear that doors will then be opened and “could never be closed again™.'"

2. The broadcasting industry

The electronic market partly resembles in the Israeli situation. Until twenty
years ago the electronic media were state-owned. In 1984, state monopoly was
abandoned as the first private stations started broadcasting, and as in Israel the
number of stations increased rapidly since then. In September 2003, 53 private
programs had a nation-wide license.''" Today, the market is shared by three big
parties: the two privately owned RTL Group (mainly owned by Bertelsmann) and
ProSiebenSAT1Media AG Group, each owns five TV stations.''? Each of the two

106 Cf. Berliner Zeitung (5 May 2004), p. 26.; Siiddeutsche Zeitung (28 May 2004), p. 19.

107 See http://www.bmwa.bund.de/Redaktion/Inhalte / Downloads/siebtes-gesetz-zur-aen-
derung-des-gesetzes-gegen-wettbewerbsbeschraenkungen,property=pdf.pdf

108 Siiddeutsche Zeitung (26 May 2004), p. 35.

109 Cf. Siiddeutsche Zeitung (3/4 April 2004), p. 36; Berliner Zeitung (6 April 2004),
p- 26.

110 Berliner Zeitung (28 May 2004), p. 26. See also Roper (op. cit. fn. 105), p. 11.

111" Sicherung der Meinungsvielfalt in Zeiten des Umbruchs; Bericht zur Ermittlung der
Konzentration im Medienbereich (KEK) iiber die Entwicklung der Konzentration und iiber
MaBnahmen zur Sicherung der Meinungsvielfalt im privaten Rundfunk (2004), p. 16.



460 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

broadcasters has 24 —28 percent of the audience. The third party consists of the
two public stations (ARD and ZDF), with a share of 40 percent of the audience.
They are operated in the public interest and are very well funded: every household
is obliged to pay more than 15 Euros per month for the two nation-wide stations
and the many regional stations. Together, the two groups and the public programs
reach more than 90 percent of the audience.

Until 2002 ProSiebenSAT 1Media was owned by Leo Kirch, the only important
individual who ever played a significant role in the media market. Like Conrad
Black, Kirch holds conservative views. His close ties to former Bundeskanzler
Helmut Kohl were well known. Indeed, he was clearly in favour of the Christian-
democrat position (e.g. regular interviews with Mr. Kohl before federal elections).
Kirch went insolvent spectacularly, and his ProSiebenSat1 Media was purchased by
Saban Capital Group (owned by Haim Saban) last year. Kirch’s insolvency has
diminished the danger that political or other partisan interests might be promoted
due to the media baron’s influential position in the market.

The first attempts to prevent excessive concentration in the private television
market were made in 1991 by the provisions in the German Interstate Treaty on
Broadcasting (“Rundfunkstaatsvertrag”). The provisions prohibited a single group
to run more than two programs. Shortly afterwards the Kirch-Gruppe and Bertels-
mann / CLT were established and became the two dominating groups.

The 1995 report on concentration of the European media institute (“Euro-
péisches Medieninstitut”) stated that in Germany “the danger is that a few owners
could have one-sided influence on public opinion”,""* as the private TV market
“can be regarded as an oligopoly of a very small group that dominate the mar-

ket”."'* The report also criticized the lack of restrictions on cross ownership.'"”

In 1997, significant changes were made. The share of the audience that is attrib-
uted to one group was — and still is — the crucial criteria, not the number of pro-
grams they run. According to the Third German Interstate Treaty on Broadcasting,
the share must not exceed 30 percent. The existing structure of only two big pri-
vate players controlling the market was officially tolerated.''®

112 RTL Group: RTL, RTL II, Super RTL, VOX and now: n-tv; SatlProSiebenMedia:
SAT1, ProSieben, Kabel 1, N 24, NEUN LIVE.

113 Europdisches Medieninstitut, “Bericht tiber die Entwicklung der Meinungsvielfalt und
der Konzentration im privaten Rundfunk im vereinten Deutschland”, in: Die Landesmedien-
anstalten, eds.: Die Sicherung der Meinungsvielfalt: Berichte, Gutachten und Vorschldge zur
Fortentwicklung des Rechts der Medienkonzentrationskontrolle (Berlin, 1995), p. 183.

114 Ibid., p. 175.

115 Victor Henle, “Erfahrungsbericht der Landesmedienanstalten zur Sicherung der Ver-
anstalter- und Beteiligungsvielfalt im bundesweit verbreiteten Rundfunk (DLM-Konzentra-
tionsbericht),” in: Die Landesmedienanstalten, eds.: Die Sicherung der Meinungsvielfalt:
Berichte, Gutachten und Vorschldge zur Fortentwicklung des Rechts der Medienkonzentra-
tionskontrolle (Berlin, 1995), p. 58.

116 Sicherung der Meinungsvielfalt in Zeiten des Umbruchs (op. cit. fn. 111), p. 33.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 461

It is the German Commission on Concentration in the Media (KEK; “Kommis-
sion zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich”) that enforces the con-
centration rules. The KEK demands the creation of a concentration control that is
more transparent.''” It is an independent commission consisting of members of the
sixteen autonomous state media authorities (“Landesmedienanstalten™). If the 30
percent limit is exceeded, domination over public opinion (“vorherrschende Mei-
nungsmacht”) is assumed. The KEK is obliged to publish a report on media con-
centration every third year."'®

The sole aim of the provisions in the German Interstate Treaty on Broadcasting
is to inhibit domination over public opinion, i.e., to guarantee plurality of opinions.
Competition control plays no part at all. The market is strictly supervised by the
KEK. In case of domination over public opinion, the KEK is obliged to take mea-
sures. It has no discretion. The broadcaster in question will not get licenses for
further programs and will have to give up either holdings of their programs or their
market dominating position in other media sectors.

In 2002, the Sixth German Interstate Treaty on Broadcasting brought new
changes. Prevalent power of opinion to scrutinize and to make amendments is also
given where the chain has a share of more than 25 percent and market domination
in other media sectors (advertising, radio, press, internet, etc.). This is the only
provision on cross ownership. However, the chain can gain up to 5 “bonus per-
cents” by giving access in its programs to regional stations (“Regionalfenster”)''?
and/ or other independent programs (“Drittveranstalter”).'*

The same year, 2002, RTL Group planned a holding of equity capital with the n-
tv news station which would have meant a rise of RTL Group’s share up to 25.09
percent and thus a slight excess of the limit. The case came before the KEK that
decided to grant RTL two “bonus percents” considering the Group various regional
and independent programs.'*!

The KEK found the state of cross-ownership questionable.'*? The limitations
imposed by the Third Interstate Treaty on Broadcasting are deemed acceptable.'*?
Critics say that the means to prevent concentration in the electronic industry are
unsatisfactory: “In the field of private television the German market shows an
alarmingly high degree of concentration and it withers away from diversity more

than before”. 1%

117 Ibid., p. 34.
118§ 26 5.6 Rundfunkstaatsvertrag (RStV).
119 § 25 5.4 RStV; § 26 5.2 ss. 3 RStV.

120 § 31 RStV.
1

)

I Sicherung der Meinungsvielfalt in Zeiten des Umbruchs (op. cit. fn. 111), pp. 372-373.
122 Tbid., p. 34.
123 Ibid., pp. 33-34.

124 Dieter Dorr, “Die KEK — Ein taugliches Instrument zur Bekdmpfung der Medienkon-
zentration?” in: Media Perspektiven Nr. 2, p. 55.

]



462 Raphael Cohen-Almagor with Stefan Seiterle

V. Conclusion

In September 1997, the Public Committee that was established to investigate the
legal procedures associated with the conduct of the Israeli press issued its report.
The report warned against the mischief of cross-ownership that threatened the free
press. But because the members of the Committee thought that this issue required
looking at the entire media market, while their role was limited only to the work-
ing of the written press, the report refrained from concrete recommendations. All
the report said was that there should be a symmetric regulation between limitations
on press ownership and ownership over the electronic media.'*

The establishment of powerful media empires in Israel, Canada and Germany
feeds the debate on social responsibility. Promoting pluralism within the media
industry should be regarded a priority by democracies. It is better to have a variety
of conflicting views and opinions rather than a unified voice. Lord Acton, in a
famous dictum, said that power tends to corrupt and absolute power corrupts abso-
lutely. Control of the media is a major power. It should not be an asset of one
person, no matter how benevolent this person might be.

Lord Acton maintained that the most certain test to judge whether a country is
really free is the amount of security enjoyed by the minorities.'?® Minorities would
find it difficult to access tightly controlled markets whose directors espouse differ-
ent views and belong to a different class or culture. It can be assumed that Indians
gain access to Asper’s newspapers to the same extent that Palestinians gain access
to Yedioth Ahronoth. Both probably could not say that they find the marketplace of
ideas free and accessible.'?” These, of course, are extreme examples only to sug-
gest that power should be diffused and representation in the media should be avail-
able to all sectors and political factions, so long as they abide by the laws of the
state. The responsibility to decide which ideas should be represented in the media
should not be restricted to a few media barons.

The situation of both the Canadian and Israeli markets is alarming because in
both societies single individuals have accumulated far too much power. In Canada,
the Conrad Black empire in the past and the Asper empire at present dictate, to a
large extent, media events, whereas in Israel it is the Moses family that is playing a
similar role. This is an unhealthy situation. Democratic governments should be
aware of this phenomenon and should invest efforts to diffuse the power among

125 Report of the Public Committee on Press Laws, presented to the Minister of Justice
and Minister of the Interior (September 1997), pp. 47 —52 (Hebrew).

126 Lord Acton, Essays on Freedom and Power, Cleveland/New York: Meridian Books,
1964, p. 56.

127 For critique of the “free marketplace of ideas” concept, see Jack Pole, “Freedom of
Speech: From Privilege to Right”, in: R. Cohen-Almagor, ed.: Challenges to Democracy:
Essays In Honour and Memory of Professor Sir Isaiah Berlin, London: Ashgate, 2000,
pp. 11-54; Stanley Ingber, “The Marketplace of Ideas: A Legitimizing Myth”, Duke L. J.,
Vol. 1 (1984): 1.



Excessive Media Ownership and Its Potential Threats to Democracy 463

players with different interests and worldviews. Private media companies, like all
corporations, exist primarily to profit their owners. The general pattern of news-
papers and broadcasting stations is to pull the maximum out of their communities,
and to give back the minimum in return. The Davey Committee called this pattern
“a rip-off”, discerning that the outcomes are that the companies charge too much,
or/and spend too little.'"”® When partisan interests are at stake, the companies
cannot be expected to remain guardians of the social interests. As Robert Picard
argues, it is up to government to ensure that the self-interest does not result in the
types of harm that media concentration can produce.'?” The German government
as well as other governments in the democratic world should prevent excessive
concentration of power. Free speech entails freedom to scrutinize the market, not
to buy it. Liberal governments should not allow a “free market” situation in which
media barons may buy whatever they wish, thereby increasing their power and
their maneuverability to promote partisan interests. Decentralizing ownership de-
fuses potential threats to democracy.

Zusammenfassung

Ziel dieser Abhandlung ist es, die Eigentumsstrukturen in den Medien in Kanada
und Israel zu untersuchen und gleichzeitig die Situation in Deutschland zu be-
leuchten. In Kanada wie in Israel gibt es das Problem, daB ein kleiner Kreis von
Eigentiimern sowohl die Presse, als auch die elektronischen Medien beherrscht.
Zunichst werde ich die Presselandschaft in beiden Lindern analysieren und mich
dann dem jeweiligen Fernseh- und Rundfunkmarkt zuwenden. Es gibt Stimmen,
die die Situation in Kanada und Israel fiir alarmierend erachten, da in beiden Lan-
dern einzelne Personen bei weitem zuviel Macht angehiduft haben. Zu viele Me-
dien in einer Hand bedrohen die Meinungsvielfalt und den freien Journalismus und
bereiten den Weg fiir die Durchsetzung von Partikularinteressen. Deutschland soll-
te aus den Erfahrungen beider Lander Lehren ziehen. Die demokratischen Regie-
rungen sollten alle Anstrengungen unternehmen, die Medienmacht in die Hinde
verschiedener Akteure mit unterschiedlichen Interessen und Weltanschauungen zu
geben.

128 Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirrog; Vol. I (Davey Com-
mittee), pp. 63—64. See also Royal Commission on Newspapers (Kent Commission),
pp. 215-233.

129 Pjcard (op. cit. fn. 8), p. 23.



